3 pilíře učení aneb jak si věci zapamatovat
Malé dítě se během 1,5 roku naučí chodit. Během 3 let života se naučí slovně vyjadřovat ve větách a v 6 letech dokáže číst. Naproti tomu dospělý člověk často zůstává při učení se nových věcí na úrovni falešný neboli věčný začátečník. Naučit se novou dovednost či znalost mu zabere mnohem delší čas než dítěti či puberťákovi. V čem spočívá rozdíl? Proč je o tolik těžší naučit se něco nového, když jsme starší?
Pokud vás napadne, že mozek dítěte se mnohem rychleji vyvíjí, máte pravdu. Není to však jediný důvod jejich úspěchu. Úspěšné učení leží na 3 pilířích:
- PRAXE
- ZÁJEM
- AHA MOMENT
PRAXE
Většinou je učení pojaté jako zapamatování si nových informací. Jdeme na kurz, kde posloucháme výklad školitele. Při troše štěstí si můžeme na pár příkladech získanou teorii vyzkoušet. Tím však celý proces končí. Za pár měsíců zjistíme, že si z kurzu skoro nic nepamatujeme. Důvod? Protože jsme si věci nezkoušeli v praxi.
Než se dítě naučí chodit, pozoruje lidi kolem sebe. Dívá se, jak chodí. Jak vstávají a sedají si. Zkoumá jejich pohyby po teoretické rovině. Postupně začne znalosti zkoušet i v praxi. Zkusí se postavit. Co se stane? Spadne. A tak se zkusí znovu postavit. Pokud znovu spadne, změní taktiku. Vyzkouší něco jiného. Zapře se o jinou část. Položí nohu jinam. Postupným zkoušením se postaví na nohy a může trénovat první krůček.
ZÁJEM
Druhým pilířem je skutečný zájem se něco naučit. Představte si firmu, která provádí odborné školení. Část lidí se na školení přihlásí dobrovolně a část lidí je tam poslána svým zaměstnavatelem nedobrovolně. Když se srovnají výsledky těchto dvou skupin, jsou patrné značné rozdíly. U nedobrovolných účastníků je větší procento lidí, kteří kurz nedokončí. Při závěrečném testu dosahují horších výsledků než dobrovolníci. A pokud otestujeme jejich znalosti s delším časovým odstupem, je rozdíl ve znalostech nedobrovolníků a dobrovolníků patrnější než při závěrečném testu.
AHA MOMENT
Třetím a nejsilnějším faktorem je tvz. aha moment. Jde o chvíli, kdy si uvědomíme, jak věci fungují / pracují. V tomto momentu dojde k našemu pochopení. Představte si situaci, kdy dáte dítěti dálkový ovladač bez návodu. Nevysvětlíte mu, k čemu slouží a ani, jak se používá. Dítě samo zkoumá tlačítka a nahodile je mačká. Postupně uvidí, že jeho mačkání má nějakou odezvu na televizi. A po dalším zkoušení přijde chvíle, kdy si uvědomí, že to červené tlačítko zapíná a vypíná obrazovku. A tento moment změní nejen svět dítěte, ale i váš. Od této chvíle si dokáže pohádky zapnout samo.
Každý z 3 uvedených pilířů pomáhá učení. Pokud do školení zapojíte všechny 3 pilíře, zrychlíte tím nejen proces školení, ale také si získané nové informace i déle udržíte v paměti.
V další článku se podíváme, jak zapojit všechny 3 pilíře učení v běžném životě.