Individuální přístup v projektech
V předcházejícím článku jsme si ukázali, jak můžeme zvýšit úspěšnost projektu tím, že dáme vybraným lidem prostor, aby mohli projekt tvořit či měnit.
V dnešním článku se podíváme na případy, kdy je nemůžeme zapojit. Bavíme se o situacích jako je zavedení nového systému / programu či podobně. V těchto případech je zadání jasné - zavést často předem vybraný program. Dalšími kroky je následné nastavení struktury a zaškolení pracovníků, kteří budou nový systém / program používat.
A přesně v těchto dvou krocích můžeme využít individuální přístup. Rady, kterou vám přestavím, můžete v upravené formě použít na všechny typy a velikosti firem. Pro každou skupinu pracovníků (nejčastěji členěné podle oddělení), případně pro konkrétní jedince, si vyhradíme dostatek času na konzultace, během kterých jim ukážeme nový systém / program, necháme jim prostor, aby si program sami otestovali a zodpovíme jejich dotazy a hlavně jim dáváme následnou dodatečnou podporu.
Individuální přístup funguje na emocionální stránce. Dává lidem pocit, že v tom nejsou sami. Pokud člověk cítí podporu, je mnohem více otevřenější změnám a novinkám.
Při individuálním přístupu se snažte dodržovat tyto zásady:
- konzultace by měly probíhat osobně - Osobní jednání pomáhá budovat vztah. Pokud k někomu máme pozitivní vztah, jsme ochotnější odpustit chybu a nejsme tak kritičtí jako k cizímu (emocionálně neutrálnímu) člověku.
- vyhraďte si dostatek času - Vždy počítejte s větší časovou rezervou. Pokud školení má probíhat hodinu, počítejte s rezervou 15 minut na případně prodloužení a dotazy. Pokud se školení neprodlouží, můžete rezervu použít na jiný úkol. Pokud se však školení prodlouží, vyhnete se situaci, kdy jejich dotazy budete muset utnout, čímž negativně ovlivníte vnímání účastníků.
- nechte jim prostor vstřebat informace - Dokončené školení neznamená konec. Počítejte s tím, že vás budou lidé kontaktovat i po ukončení školení. Ještě nějakou dobu se na vás budou obracet s tím, že potřebují něco vysvětlit či ukázat. Nechte si časovou rezervu na následný support.