Když "splněno" nestačí

17.07.2025

Každý si už někdy v životě napsal nějaký cíl. Například

  • "Budu víc číst."
  • "Začnu cvičit."
  • "Zvýším obrat firmy o 20 %."

Někteří začali hned jednat. Někteří ho rozpracovali do úkolů. Ať tak či onak, často se stane, že ho nedosáhneme. Ne protože jsme líní. Ne protože nejsme disciplinovaní. Ale protože nevíme, jak cíl stanovit a jak s ním zacházet, když už běží.

Na začátku je potřeba stanovit jasný a srozumitelný cíl. Potřebujeme vědět, co je vlastně kritériem, abychom dokázali říci, zda jsme ho splnili či nikoliv. K tomu funguje jednoduchý princip. Každý cíl by měl být SMART:

  • S – konkrétní (Co přesně máme udělat?)

  • M – měřitelný (Podle čeho poznáme, že jsme na cestě?)

  • A – dosažitelný (Je to v naší moci?)

  • R – relevantní (Proč nám na tom záleží?)

  • T – časový (Dokdy to chceme mít?)

Jakmile máme stanovené, čeho chceme dosáhnout, přichází na řadu ta nejdůležitější část - sledování, zda jdeme správným směrem. Protože cíl není socha. Cíl je živý proces. A ten potřebuje vyhodnocovat.

K vyhodnocování nám pomáhá metoda PDCA. Jedná se o jednoduchý proces o 4 krocích, které se opakují.

  1. Plan – naplánuj (Co chceme?)

  2. Do – udělej (Jak to provedeme?)

  3. Check – zkontroluj (Co se dělo?)

  4. Act – uprav (Co změníme?)

PDCA cyklus
PDCA cyklus

Lidé často vyhodnocují cíl jen jako:

✅ Splněno

❌ Nesplněno

Ale tento přístup může být zavádějící. Potřebujeme jít více do hloubky. Při vyhodnocení je důležité se ptát na otázky typu:

  • Co mi pomohlo k dosažení cíle?

  • Co mi naopak bránilo dosažení cíle?

  • Kdy se mi do toho vůbec nechtělo – a proč?

  • Který den byl přelomový? Co ho způsobilo?

  • Kdybych měl začít znova – co udělám jinak?

Dívej se na kontext, ne jen na výsledek.

Protože jinak vyhodnotíme "Nefungovalo to." Ale ve skutečnosti to bylo jen nevhodně načasované. Nebo příliš ambiciózní. Nebo nás nikdo nepodpořil. Nebo jsme přišli o slíbené zdroje či pomoc.

Nebo naopak situaci vyhodnotíme jako "Zvládli jsme to s přehledem". Ale ve skutečnosti jsme dostali jiné, vhodnější zdroje. Nebo se nám uvolnili kapacity, protože nám odpadl jiný projekt.


2 příklady na závěr:

  1. Cíl - "Chci přečíst 2 knihy za měsíc". Výsledek - přečteno 7 knih. Primární závěr - splněno až přeplněno. Další měsíc chci přečíst 5 knih. Kontext - 3 týdny z měsíce jsem neplánovaně ležela v nemocnici a nemohla jsem nikam chodit. Jedinou mou zábavou byla četba. Opravený závěr - Na další měsíc si dám opět cíl 2 knihy, jelikož nevím, zda za běžné situace zvládnu přečíst více než 2 knihy.
  2. Cíl - "Uzavřít 10 smluv z telefonátu během 2 týdnů". Výsledek - uzavřena 1 smlouva. Primární závěr - nesplněno. Nedostanu prémie. Kontext - K obvolání jsem obdržela novou databázi. Jednalo se o chladné kontakty. Běžně požíváme horké kontakty. Opravený závěr -  Tento typ kontaktů má nižší úspěšnost. Je potřeba nastavit jiné hodnoty uzavřených smluv pro chladné, vlažné a horké kontakty.
© 2023 Lepší než včera. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma!