Využití IKEA efektu v projektech a engagementu
Lidé nemají rádi změny, proto dělají vše proto, aby změny nenastaly. Tato averze ke změnám je viditelná nejvíce v pracovním prostředí. Většina pracovníků vnímá jakoukoliv změnu (například v postupech, v použitých technologiích a jiných) jako práci navíc. Často vidí jen to, že se nyní budou muset učit něco navíc. Nyní budou muset přesouvat věci, ať už virtuálně nebo fyzicky, aby mohli uvolnit místo změnám. Soustředí se na přítomnost a přitom opomíjejí přínosy v budoucnosti. Existuje však několik metod, jak protlačit změny. V dnešním článku se zaměříme na první metodu, kterou je IKEA efekt.
IKEA efekt popisuje stav, kdy věcem, které jsme alespoň částečně vytvořili, dáváme větší hodnotu, než skutečně mají. Příkladem je levný nábytek, který jsme si doma sestavili sami. Často se k němu chováme líp než k dražšímu nábytku, který nám sestavil někdo jiný. A právě tento efekt můžeme využít ve svůj prospěch při realizaci projektu či zavedení změny. Stačí k tomu 2 kroky.
Vyberte lidi, kteří vám nejvíce pomohou
Každý projekt má seznam lidí, kteří na něm budou pracovat. Podívejte se na tento seznam a vyberte toho:
- na kom bude ležet nejvíce realizace projektu (Vybírejte ty, kteří se skutečně budou účastnit realizace. Ne někoho, kdo se účastní jen okrajově. V drtivé většině případů se bude jednat o člověka z operativy, nikoliv o vedoucího či manažera.)
- kdo má ve firmě vliv na ostatní díky svým zkušenostem nebo díky své osobnosti (Nevybírejte člověka, který má vliv jen díky postavení v hierarchii firmy.)
Ke každé kategorii přiřaďte jméno jednoho pracovníka. Někdy se vám stane, že u obou kategorií budete mít stejné jméno. Pokud se vám to stane, nehledejte dalšího zástupce. Není nutné mít 2 různé lidi. Pokud by se vám naopak stalo, že nebudete mít žádné vhodné jméno, doporučuji najít ve firmě někoho vhodného a přidat ho k projektovému týmu. Jakmile máte určené zástupce, tzv. silné koně, přichází na řadu druhý krok.
Zapojte tyto silné koně do tvorby projektu
Aby měli vaši vybraní zástupci pocit IKEA efektu, a tudíž se proaktivně snažili projekt úspěšně realizovat, je třeba je zapojit do samotného procesu tvorby a schvalování projektu.
- Dejte jim pocit, že na jejich názoru záleží a mohou ovlivnit projekt.
- Zjišťujte jejich názor na projekt.
- Ptejte se jich, jak by projekt upravili, rozšířili či vylepšili.
- Ptejte se jich, jaký další postup či kroky by navrhovali.
- Ptejte se jich, co by navrhovali v případě komplikací či překážky.
- Zvěte je na strategické (plánovací) i operativní (realizační) schůzky.
- Mějte s nimi separátní krátké porady.
- Dejte jim úkoly, které mají udělat.
Pokud se rozhodnete tuto metod použít, nikdy nezapomínejte, že
- odpovědnost za projekt leží na vás. Vy jste odpovědní za jeho vedení a řízení. Nepřenášejte svou odpovědnost na vaše silné koně. Nikdy nesmí mít pocit, že celý projekt leží na nich.
- za neúspěch projektu nemohou vaši silní koně. Pokud se projekt nevydaří, nebo se vám ho nepodaří realizovat, nikdy nepřenášejte vinu na ně. Naopak jim vždy poděkujte za spolupráci a za vše, co udělali.
- úspěch projektu máte přenášet na své silné koně. Jestliže bude projekt úspěšný, ukazujte je jako spolutvůrce úspěchu.
- musíte si vážit jejich času a práce. Než je pozvete na schůzku, ptejte se, co jim schůzka přinese? Co přinese projektu jejich účast na dané schůzce? Je jejich účast důležitá ze strategického vedení? Stejný přístup mějte i při přidělování úkolů.
Využitím IKEA efektu a jeho správné zapojení (engagement) do projektu se projeví tak, že si lidé sami přiřadí spoluvlastnictví na projektu. Úkoly na něm nebudou brát jako něco, co musí, ale jako něco, co sami chtějí. Budou se aktivně snažit najít cesty, jak projekt úspěšně realizovat. Jejich víra a přístup k projektu vám bude otvírat dveře u jiných lidí ve firmě.